Głównym zadaniem realizowanym w obszarze oświaty jest zapewnianie uczniom jak najlepszych warunków i możliwości do indywidualnego rozwoju oraz stałego pogłębiania wiedzy. Gmina Grodzisk Mazowiecki realizuje m.in.
Program stypendialny Gminy Grodzisk Mazowiecki,
Program Szkolnych Stypendiów Sportowych Gminy Grodzisk Mazowiecki,
Lokalny program wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży,
Program osłonowy w ramach wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019-2023.
Szczegółowe informacje znajdują się w części raportu: Realizowane polityki, programy, strategie.
Rok szkolny 2022 był kolejnym rokiem funkcjonowania oświaty uwarunkowanego sytuacją epidemiczną w kraju wywołaną przez wirusa SARS-Cov-2. Zajęcia rozpoczęły się w trybie stacjonarnym, z zachowaniem wytycznych i procedur przygotowanych przez Ministerstwo Edukacji oraz Głównego Inspektora Sanitarnego. Pierwsze ograniczenia wprowadzono na okres od 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r. poprzez zawieszenie zajęć stacjonarnych w szkołach podstawowych. Następnie, od 27 stycznia do 20 lutego 2022 r., zawieszone zostały zajęcia tylko w klasach V-VIII szkół podstawowych. Jednak w tym czasie w województwie mazowieckim zaplanowane były ferie zimowe (31.01.-13.02.), więc nauczanie zdalne realnie trwało krócej. Z początkiem II semestru do końca roku szkolnego nauka odbywała się stacjonarnie. Przedszkola cały czas funkcjonowały w normalnym trybie.
Ogromny wpływ na funkcjonowanie placówek oświatowych w 2022 roku miał wybuch wojny na Ukrainie i masowy napływ ludności ukraińskiej do Polski. Po 24 lutego 2022 r. na teren Gminy przybyło ok. 700 ukraińskich dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Biuro Oświaty bardzo czynnie włączyło się w pomoc rodzinom ukraińskim poprzez przyjmowanie zgłoszeń dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym i kierowane ich do poszczególnych placówek. Prawie 400 zostało przyjętych do oddziałów ogólnodostępnych funkcjonujących w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez Gminę. W związku z tym, że uchodźcy w zdecydowanej większości nie znali języka polskiego lub znali go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, od 4 kwietnia 2022 r. w trzech szkołach podstawowych: nr 2, nr 4 i nr 5, rozpoczęły funkcjonowanie tzw. oddziały przygotowawcze. Program nauczania w tych oddziałach obejmował przede wszystkim naukę języka polskiego oraz realizację podstawy programowej dostosowanej do możliwości uczniów. Podjęto działania celem utworzenia kolejnych oddziałów przygotowawczych, podporządkowanych organizacyjnie gminnym szkołom, ale zlokalizowanych poza ich siedzibami. Łącznie utworzono 12 oddziałów przygotowawczych.
Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym
Liczba dzieci w wieku 3-6 lat z terenu gminy objęta wychowaniem przedszkolnym w placówkach prowadzonych przez gminę.
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej
Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3-6 lat w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku z terenu gminy.
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP
Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Liczba dzieci w szkołach podstawowych
Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej.
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej.
Wskaźnik efektywności zatrudnienia nauczycieli
Wskaźnik określa ilu uczniów potrzeba, aby sfinansować 1 umownie liczony etat nauczyciela.
W roku szkolnym 2021/2022 Gmina Grodzisk Mazowiecki prowadziła:
7 przedszkoli (w tym 3 samodzielne i 4 w zespole),
8 szkół podstawowych (w tym 4 samodzielne i w zespole).
Z dniem 1 września 2022 roku rozpoczęła działalność nowa placówka - Szkoła Podstawowa w Szczęsnem.
Ponadto na terenie Gminy funkcjonuje 30 placówek prowadzonych przez podmioty inne niż gmina:
4 przedszkola publiczne,
8 niepublicznych szkół podstawowych,
18 niepublicznych placówek wychowania przedszkolnego.
Przedszkola:
Przedszkole nr 1 w Grodzisku Mazowieckim, ul. L. Zondka 5,
Przedszkole nr 2 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 2 w Grodzisku Maz., ul. Westfala 3,
Przedszkole nr 3 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 w Grodzisku Maz., ul. Bartniaka 13A,
Przedszkole nr 4 w Grodzisku Mazowieckim, ul. Górna 12,
Przedszkole nr 5 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym Nr 1 w Grodzisk Maz., ul. Zielony Rynek 2,
Przedszkole nr 7 w Grodzisku Mazowieckim, ul. Kopernika 15,
Przedszkole w Książenicach w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Książenicach, Al. E. Marylskiego 3.
Szkoły podstawowe:
Szkoła Podstawowa nr 1 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 w Grodzisku Mazowieckim, ul. Bartniaka 13A,
Szkoła Podstawowa nr 2 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 2 w Grodzisku Mazowieckim, ul. Westfala 3,
Szkoła Podstawowa nr 4 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym Nr 1 w Grodzisku Mazowieckim, ul. Zielony Rynek 2,
Szkoła Podstawowa nr 5 w Grodzisku Mazowieckim, ul. L. Zondka 6,
Szkoła Podstawowa nr 6 w Grodzisku Mazowieckim, ul. Sportowa 31,
Szkoła Podstawowa w Adamowiźnie, ul. Osowiecka 33,
Szkoła Podstawowa w Izdebnie Kościelnym, ul. ks. M. Oziębłowskiego 9,
Szkoła Podstawowa w Książenicach w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Książenicach, Al. E. Marylskiego 3,
Szkoła Podstawowa w Szczęsnem, ul. Orla 56.
Struktura szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2022/2023
Nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi
883,56
Liczba etatów zatrudnionych pracowników ogółem w 2022 r.
646,82
Liczba etatów zatrudnionych nauczycieli w 2022 r.
236,74
Liczba etatów zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w 2022 r.
Kadra nauczycielska oraz pracownicy administracji i obsługi
Nauczyciele wg stopnia awansu zawodowego
Rok szkolny 2021/2022 był ostatnim rokiem obowiązywania dotychczasowego systemu awansu zawodowego nauczycieli. W lipcu i sierpniu 2022 r. wprowadzono nowe przepisy prawa, obowiązujące od 1 września 2022 r., na mocy których zostały zlikwidowane dwa stopnie awansu – nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy. Zastąpił je status nauczyciela początkującego.
W Gminie Grodzisk Mazowiecki stopnie awansu zawodowego nauczycieli rozkładają się następująco:
początkujący - 225 os.,
mianowany - 171 os.,
dyplomowany - 295 os.,
liczba postępowań dotyczących uzyskania wyższego stopnia awansu zawodowego - 56,
liczba nauczycieli, którzy uzyskali wyższy stopień - 56.
Biuro Oświaty Gminy Grodzisk Mazowiecki
Obsługę jednostek oświatowych prowadzonych przez Gminę Grodzisk Mazowiecki prowadzi Biuro Oświaty Gminy Grodzisk Mazowiecki. Ogólny zakres prowadzonych działań obejmuje obszary:
finansowy,
rachunkowy,
prawny,
administracyjno-organizacyjny.
W Biurze prowadzona jest również ewidencja placówek oświatowych prowadzonych przez podmioty inne niż JST (przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i szkół podstawowych), rejestr żłobków i klubów dziecięcych oraz wykaz dziennych opiekunów.
Stypendia
Za szczególne osiągnięcia uczniom przyznawane są stypendia:
przez Dyrektora szkoły (kwoty określone w planach budżetowych szkół),
przez Burmistrza (Uchwała Nr 340/2020 Rady Miejskiej w Grodzisku Maz. z dnia 29 lipca 2020 r. – stypendia za osiągnięcia edukacyjne i artystyczne oraz Uchwała Nr 360/2020 Rady Miejskiej w Grodzisku Maz. z dnia 31 sierpnia 2020 r. – stypendia za osiągnięcia sportowe).
W 2022 r. złożono 2 wnioski o przyznanie Stypendium Burmistrza Grodziska Mazowieckiego za osiągnięcia artystyczne i 1 wniosek za osiągnięcia edukacyjne w roku szkolnym 2021/2022. Wnioski o przyznanie stypendiów nie spełniły wymogów formalnych.
Ponadto złożono 47 wnioski o przyznanie Stypendium Burmistrza Grodziska Mazowieckiego za osiągnięcia sportowe w roku szkolnym 2021/2022:
stypendium przyznano 43 uczniom,
każdy uczeń otrzymał stypendium sportowe w wysokości 4.440 zł (przez 12 miesięcy po 370 zł).
Łączna kwota wypłaconych stypendiów wynosi 224.260 zł.
Kształcenie specjalne
W szkołach podstawowych i przedszkolach prowadzonych przez gminę zapewnione są warunki umożliwiające stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym.
Łączna liczba dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych we wszystkich placówkach oświatowych na terenie gminy wynosiła 416, z czego 261 w gminnych przedszkolach i szkołach podstawowych, a 155 w placówkach prowadzonych przez inne podmioty (publicznych i niepublicznych).
W roku szkolnym 2022/2023 funkcjonowało 5 oddziałów integracyjnych: 1 w Szkole Podstawowej Nr 6 oraz 4 w Szkole Podstawowej w Adamowiźnie. W oddziale integracyjnym liczba uczniów jest ograniczona do 20 i jest on wspierany dodatkowo przez drugiego nauczyciela z kwalifikacjami do pracy z uczniami niepełnosprawnymi.
Dowożenie uczniów
Ważnym zadaniem gminnym, wynikającym z ustawy Prawo oświatowe w roku 2022 było:
dowożenie 26 uczniów niepełnosprawnych do placówek oświatowych na terenie Gminy Grodzisk Mazowiecki i poza Gminę, przez wykonawców wyłonionych na podstawie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych,
ponoszenie kosztów dowożenia przez rodziców 43 uczniów niepełnosprawnych do placówek przedszkolnych i szkolnych, funkcjonujących na terenie Gminy, a także poza Gminą.
Koszty poniesione przez Gminę na dowóz uczniów niepełnosprawnych wyniosły 883.156,28 zł. Koszty te są znacząco wyższe niż w poprzednim roku ze względu na większą liczbę dzieci niepełnosprawnych dowożonych do szkół i przedszkoli, a także na powrót do nauki stacjonarnej.
Akcja zimowa i letnia w 2022 r.
W ramach "Akcji Zima w Mieście i na Wsi 2022” z półkolonii skorzystało 477 uczniów.
Półkolonie były zorganizowane zgodnie z wytycznymi MEiN, MZ i GIS dla organizatorów wypoczynku zimowego dzieci i młodzieży w roku szkolnym 2021/2022, podzielonymi na cztery części, tj.:
zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom podczas pobytu na wypoczynku,
zapewnienie bezpieczeństwa w obiektach wypoczynku,
procedury zapobiegawcze: w przypadku podejrzenia zakażenia koronawirusem uczestników wypoczynku, kierownika, wychowawcy lub innej osoby wykonującej zadania związane z organizacją wypoczynku,
procedury postępowania w przypadku kontaktu w ciągu ostatnich 10 dni z osobą zakażoną koronawirusem.
Ze względu na pandemię uczestnikami półkolonii w danej szkole mogli być tylko i wyłącznie jej uczniowie. Dzienny czas trwania - 6 godzin, w uzasadnionych przypadkach czas trwania półkolonii został wydłużony maksymalnie do 8 godz. Organizator zapewnił uczestnikom półkolonii opiekę pielęgniarską. W programie były między innymi: zajęcia świetlicowe, zajęcia rekreacyjno-sportowe, wycieczki terenowe, dyskoteki, konkursy, wyjścia/wyjazdy do kina, na basen, do hali sportowej, jednodniowe wycieczki autokarowe, imprezy kulturalno-oświatowe.
W ramach "Akcji Letniej" 2022 z półkolonii skorzystało 857 uczniów:
program półkolonii zawierał między innymi: prelekcje dotyczące zasad bezpiecznego wypoczynku, zajęcia sportowe, gry i zabawy związane ze współzawodnictwem, zajęcia: sportowe, plastyczne, muzyczne, akrobatyczne, kulinarne, czytelnicze, ekologiczne, gry terenowe, bębniarskie oraz z robotyki, nauka pierwszej pomocy, wykłady przeprowadzone przez policję, spacery po najbliższej okolicy, wycieczki do kina, Bazy Bieganów, Parku Rozrywki Julinek, pizzerii, Zakątka Gągolina, Parku Skarbków i Stawy Walczewskiego, Westernowego Miasteczka, Labiryntu pod Warszawą, Mandorii w Rzgowie, Sadów Klemensa,
dzieci wzięły udział w akcji „Wakacje z rakietą 2022” we współpracy z Klubem Astra. Zajęcia odbywały się we wtorki i czwartki w godzinach 10:00 – 13:00, w terminie od 5 lipca do 11 sierpnia 2022 r. Dzieci podzielone były na grupy zgodnie z umiejętnościami. Grupy prowadzone były przez wykwalifikowanych trenerów. Rodzice ponosili koszty wyżywienia. Z bezpłatnych obiadów skorzystali uczniowie znajdujący się pod opieką Ośrodka Pomocy Społecznej. Nad bezpieczeństwem zdrowotnym czuwały pielęgniarki szkolne,
przed rozpoczęciem półkolonii w szkołach przeprowadzono prelekcje poświęcone bezpieczeństwu dzieci i młodzieży podczas wypoczynku. W trosce o bezpieczeństwo każdy uczestnik półkolonii został zapoznany z Regulaminem Półkolonii, zasadami bezpieczeństwa oraz drogami ewakuacyjnymi w szkole,
szkoły realizowały programy dotyczące zasad bezpieczeństwa: w czasie zabaw, zajęć sportowych, w ruchu drogowym oraz w trakcie przebywania na świeżym powietrzu. W trakcie zajęć przeprowadzono działania prewencyjne oraz kampanie dotyczące bezpieczeństwa,
półkolonie prowadzone były pod różnymi hasłami między innymi: „Razem dobrze się bawimy - odkrywamy atrakcje nie tylko Grodziska”, „Wakacje z Jedynką - Świętujemy 500-lecie Grodziska Mazowieckiego”, „Podróże małe i duże”,
w czasie półkolonii promowany był aktywny wypoczynek w celu poprawienia rozwoju fizycznego dzieci i młodzieży oraz w celu rozbudzania w nich potrzeby aktywnego stylu spędzania czasu wolnego. Wszystkie formy wypoczynku realizowane były pod kierunkiem i opieką osób z odpowiednimi, wymaganymi kwalifikacjami. Kierownicy półkolonii mieli w swoich zadaniach nadzór pedagogiczny oraz nadzór nad realizacją przepisów w zakresie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży,
w trakcie organizacji półkolonii przestrzegano przepisów Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2021 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2021 r. poz. 1548), a także wytycznych Ministerstwa Edukacji i Nauki, Ministerstwa Zdrowia dotyczących organizacji półkolonii letnich w czasie trwania pandemii.