do roku 2021
do roku 2021
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Najważniejszym źródłem dochodów Gminy Grodzisk Mazowiecki w 2022 r. były wpływy z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), stanowiące 23,2% wszystkich dochodów gminy i wykonane na poziomie niemal 95,4 mln zł. Na drugiej pozycji pod względem wartości wpływów do budżetu gminy znalazły się dochody z subwencji ogólnej z budżetu państwa w kwocie blisko 64,0 mln zł. Najważniejszym źródłem dochodów własnych Gminy Grodzisk Mazowiecki w 2022 r. były wpływy z tytułu podatku od nieruchomości, które wyniosły 47,3 mln zł, generując 11,5% wpływów do budżetu. Istotnym źródłem dochodów własnych gminy były również wpływy z podatku od środków transportowych (wykonane w wysokości prawie 31,5 mln zł) oraz wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych na podstawie odrębnych ustaw (wykonane w wysokości ponad 19,3 mln zł).
do roku 2021
Istotne znaczenie w strukturze dochodów budżetowych Gminy Grodzisk Mazowiecki w 2022 r. odegrały uzyskane dotacje inwestycyjne. Wartość wykonanych dotacji w 2022 r. wyniosła 25.746.685,63 zł, z czego 13.158.024,19 zł było środkami pochodzącymi z budżetu środków europejskich, zaś 12.588.661,44 zł pozyskano z budżetu państwa lub funduszy celowych.
do roku 2021
do roku 2021
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom środków jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
Środki własne
na inwestycje
Wartość nadwyżki operacyjnej pomniejszona o spłatę długu. Wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zewnętrznych. Świadczy o aktywności JST w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
W 2022 r. Gmina Grodzisk Mazowiecki najwięcej środków przeznaczała na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania (łączna wartość wydatków oświatowych wyniosła niemal 125,5 mln zł, co stanowiło 28,4% budżetu zrealizowanego przez gminę). Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu większości gmin w Polsce. Podobna tendencja miała miejsce również w poprzednich latach. Wydatki z obszaru pomocy społecznej i wsparcia rodziny wiązały się w głównej mierze z realizacją rządowego programu "Rodzina 500+" oraz wypłatą zasiłków i świadczeń rodzinnych. Na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej i wsparcia rodziny wydatkowano łącznie 75,8 mln zł, co stanowiło 17,1% budżetu gminy. Znaczący udział w strukturze wydatków gminy odegrały wydatki zrealizowane w ramach transportu i łączności (ponad 48,4 mln zł) oraz kultury fizycznej (47,5 mln zł), co wiązało się z realizacją zadań inwestycyjnych. Utrzymanie aparatu administracyjnego w 2022 r. kosztowało 29,2 mln zł, co stanowiło 6,6% wydatków gminy.
do roku 2021
do roku 2021
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Gminy Grodzisk Mazowiecki na koniec 2022 r. wyniosło 133,4 mln zł i stanowiło 32,5% wykonanych dochodów. Gmina sprawnie obsługiwała swoje zadłużenie, co pozwalało na optymalne finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych. Poziom wygenerowanej nadwyżki operacyjnej zapewniał bezpieczeństwo finansowe gminy, również w zakresie spełnienia ustawowej relacji zadłużenia, o której mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.